Psychologia

Jak praktykować samoukojenie?

Jak praktykować samoukojenie

Aleksandrina Andreeva z Unsplash

Każdy czasem odnosi wrażenie, że zalewają go emocje. Niektóre są całkiem przyjemne, vide radość z powodu awansu w pracy. Inne natomiast wydają się trudne i nierzadko stanowią spore obciążenie psychiczne, tak może działać np. smutek czy wstyd. Trzeba jednak nauczyć się oswajać emocje, gdyż stanowią naturalną składową ludzkiego życia. Poza tym każda z nich ma nam coś ważnego do przekazania. Jak praktykować samoukojenie, gdy emocje okazują się przytłaczające.

Spis treści:

  1. Samoukojenie a dostrojenie emocjonalne rodziców
  2. Jak przyswoić techniki samoukojenia?
  3. Jak się zrelaksować, nie popadając w nałóg?
  4. Aktywność fizyczna na przytłaczające emocje
  5. Jak praktykować samoukojenie?
  6. Dlaczego autorozmowa pomaga na trudne emocje?

Samoukojenie a dostrojenie emocjonalne rodziców

Samoukojenie to umiejętność, którą można nabyć od rodziców okazujących empatię i zainteresowanie sprawami dziecka. Matka naturalnie dostraja się emocjonalnie do młodego człowieka, zapewniając mu wsparcie w regulacji emocji, gdy jej pociecha tego potrzebuje. W rezultacie ta uczy się, co robić, gdy pojawia się złość, smutek czy żal. W przyszłości praktykowanie samoukojenia przychodzi jej bez trudu. Niestety, nie każdy dorastał w tak przyjaznych warunkach. Niektóre osoby zaniedbane emocjonalnie często nie wiedzą, co się z nimi dzieje, gdy przechodzą trudne chwile. Czasem zdarza im się wręcz wyładować złość na kimś bliskim lub obcym, bo zupełnie nie potrafią nią zarządzać.

Jak przyswoić techniki samoukojenia?

Osoby zaniedbane emocjonalnie nie znajdują się na z góry przegranej pozycji. Na szczęście techniki samoukojenia można opanować w każdym wieku, choć samemu trzeba poświęcić na to więcej pracy. Gdy dzieje się to naturalnie w dzieciństwie, to młody człowiek uczy się ich nieświadomie.

Jak się zrelaksować, nie popadając w nałóg?

Technika samoukojenia powinna zapewniać relaks i możliwość nabrania dystansu do przeżywanych emocji. Nie może to być jednak czynność, która przynosi szkody i prowadzi do uzależnienia. Alkohol, zakupy, hazard czy seks to niewłaściwe kierunki, gdyż mogą z czasem zamienić się w poważny nałóg.

Aktywność fizyczna na przytłaczające emocje

Jak praktykować samoukojenie? Specjaliści zalecają, aby znaleźć czynność, która relaksuje i pasuje do osobowości danej osoby. Jednostki żywiołowe poczują się lepiej, gdy pójdą pobiegać, udadzą się na długi spacer czy przekopią ogródek. W ten sposób fizycznie mogą wyładować swoje emocje i w rezultacie poczuć się lepiej.

Jak praktykować samoukojenie?

Ekstrawertycy docenią możliwość rozmowy z przyjaciółką. Często opowiadając komuś o swoich emocjach, nabieramy do nich dystansu. Poza tym druga osoba zawsze może okazać nam cenne wsparcie, dzięki czemu poczujemy się lepiej. Popularne techniki samoukojenia obejmują także aromatyczną kąpiel, przygotowanie pysznego obiadu czy generalne porządki w garderobie. Ważne, aby dana czynność rzeczywiście sprawiała przyjemność i wyciszała.

Dlaczego autorozmowa pomaga na trudne emocje?

Choć niektórym osobom może wydawać się to dziwne, to autorozmowa potrafi zdziałać cuda. Kiedy możemy powiedzieć sobie parę słów wsparcia w trudnej sytuacji, często czujemy się lepiej. Np. „to normalne, że czujesz presję, po raz kolejny wszystkie zadania spłynęły na ciebie w tym samym czasie i każdy oczekuje, że szybko je zrealizujesz”. Czasem już okazanie zrozumienia dla własnych emocji okazuje się najkrótszą drogą do samoukojenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *