Alergie pokarmowe

Alergia na jajka – poznaj jej przyczyny

alergia na jajka

Alergia na jajka stanowi stosunkowo często spotykaną przypadłość, dlatego też producenci żywności są zobowiązani do zamieszczania na opakowaniach swoich wyrobów informacji o śladowej zawartości jajek.  Co powoduje to uczulenie o podłożu pokarmowym? Jak radzić sobie z alergią na jajka podczas Wielkanocy?

 

Alergeny w jajkach

Alergeny to substancje chemiczne zaliczane do białek, w związku z tym, iż jaja obfitują w proteiny, stanowią silnie uczulający czynnik. Wykazano, iż tym, co uczula większość osób, jest białko jaja kurzego. Żółtko nie wykazuje właściwości alergizujących, ponieważ w głównej mierze składa się z tłuszczów i cholesterolu. Niestety, alergia na jajka wyklucza ten smaczny produkt spożywczy z naszej diety. Nie można wyjadać tylko żółtka, ponieważ zawsze istnieje ryzyko przedostania się do niego niewielkich ilości białka.

Alergia na jajka to nadwrażliwość organizmu na białka obecne w jajach. Wśród najsilniej uczulających protein wymienia się owoalbuminę, owomukoid i owotransferynę. Uczulenie na jajka najczęściej występuje u dzieci, niestety, może pojawić się też u dorosłych.  Alergia na jajka jest drugą po alergii na mleko najczęściej występującą chorobą alergiczną wśród najmłodszych.

Alergia na jajka – objawy

Uczulenie na jajka manifestuje się na wiele sposobów. Wiele z objawów alergii na jajka w ogóle nie powiązalibyśmy z alergią pokarmową. U osób uczulonych na owoalbuminę, owomukoid i owotransferynę pojawić mogą się biegunki, wymioty, pokrzywka, ale też utrudnienia w oddychaniu i zapalenie spojówek. W skrajnych przypadkach alergia na jajka może zakończyć się wstrząsem anafilaktycznym, który stanowi poważne zagrożenie dla życia.

Dieta eliminacyjna a uczulenie na jajka

Alergię na jajka leczy się poprzez dietę eliminacyjną. Polega ona na usunięciu z menu  produktów spożywczych zawierających alergen.  Nie wystarczy jednak zrezygnować z jajecznicy i gotowanych jajek. Z naszego menu muszą zerknąć wszystkie ciasta, makarony, pierogi, pasztety i sosy, do przygotowania których wykorzystano jajka.  Jajka stanowią bogate źródło białka i wapnia. Aby w organizmie nie zabrakło tych substancji odżywczych, należy wprowadzić do diety tofu, soję, cieciorkę i nabiał. 

Wielkanoc – trudny czas dla alergika

Alergia na jajka szczególnie mocno daje się we znaki w okresie wielkanocnym. Zmartwychwstanie Chrystusa świętuje się bowiem, serwując potrawy, w których jajka odgrywają kluczową rolę. To właśnie ona stanowią jeden ze  święconych produktów.  Nie należy jednak ryzykować, aby sprawić radość innym współbiesiadnikom i jeść potraw jajecznych.  Na szczęście niektóre wielkanocne ciasta można upiec bez wykorzystania jajek.

 

Irmina Cieślik

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0