SPORT Życie z alergią

Wysportowany astmatyk – czy to możliwe?

Sportowiec

Jeszcze nie tak dawno większość lekarzy potwierdzała tę tezę, wypieraną na szczęście przez zgoła przeciwny pogląd. Pozytywny wpływ rekreacji ruchowej jest potwierdzony – trzeba tylko właściwie się do niej przygotować.

Wyjątkowo istotne jest zaznaczenie różnicy między tymi, którzy cierpiąc na astmę chcą poprawić swoją wydolność i kondycję fizyczną, decydując się na systematyczny ruch i uprawianie danej aktywności, a sportowcami-zawodowcami, którzy muszą podjąć leczenie, by kontynuować karierę.

Ci drudzy często stają się astmatykami po zintensyfikowaniu treningów i startów – można wręcz mówić o astmie jako „chorobie zawodowej” sportowców.

Dychawica i astma wysiłkowa

Zawody biegaczy sportowiec astmatyk

Najczęściej doskwierającą odmianą tej przypadłości, nazywanej też dychawicą, jest astma oskrzelowa, którą powoduje nadreaktywność oskrzeli. To choroba układu oddechowego, objawiająca się napadami kaszlu i duszności na skutek zmniejszonego przepływu powietrza przez drogi oddechowe.

Możliwe jest ustąpienie choroby bez stosowania leków, ale nie zawsze można się bez nich obejść. U 80% cierpiących na astmę stwierdza się również powysiłkowy skurcz oskrzeli, czyli astmę wysiłkową, nietrudno się więc domyślić, że dotyka ona znaczną liczbę sportowców, zwłaszcza uprawiających dyscypliny wymagające dużej wytrzymałości.

Pływalnia zamiast maratonu…

W wyborze aktywności odpowiedniej dla astmatyków pomocna niech będzie sugestia, że niepożądane są ochłodzenia śluzówki, za to wysiłek wykonywany interwałowo (w sposób przerywany) jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Dlatego długodystansowe biegi są pomysłem dla nieznających problemów z astmą – nam pozostaje zaprzyjaźnienie się z czepkiem i okularami pływackimi, wiosłami kajakarskimi albo piłką do siatkówki.

5 przykazań treningowych

Chcąc podreperować swoje zdrowie i kondycję miejmy na względzie kilka uwag, zanim rzucimy się w wir treningów –

  • przede wszystkim pamiętajmy o unikaniu wysiłku przy zimnym i suchym powietrzu;
  • przyjmujmy odpowiednie, przepisane przez lekarza leki bezpośrednio przed wysiłkiem
  • niezbędne jest przeprowadzenie około 10-minutowej rozgrzewki i stopniowe ochładzanie organizmu po treningu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia napadów duszności, wywołanych nagłym rozpoczęciem czy zakończeniem wysiłku
  • nie jest wskazane trenowanie zimą na otwartym terenie, a jeśli już do tego dochodzi, to osłona dla ust i nosa, np. z szalika pomoże nawilżyć wdychane powietrze
  • wszelkie alergeny, silne zanieczyszczenie środowiska czy dym papierosowy mogą mieć wpływ na wystąpienie objawów astmy – jedną z najgorszych zbrodni na naszym organizmie będzie podejmowanie wysiłku zaraz po Pływak astmatyknapadzie duszności lub gdy borykamy się z infekcją dróg oddechowych

Mimo iż wysiłek może potęgować objawy astmy, naprawdę nie warto go unikać – regularna aktywność ruchowa powoduje bowiem zmniejszanie reaktywności dróg oddechowych (osłabienie reakcji alergicznej).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0