Ciąża i dziecko NAJNOWSZE

Kwasy omega-3 w ciąży

kwasy omega-3

W okresie ciąży jak i poza nim powinniśmy dbać o właściwą dietę. Nie wszystkie cenne składniki wytwarza nasz organizm, dlatego niektóre z nich muszą zostać dostarczone wraz z pożywieniem. Należą do nich kwasy omega-3. Jaką rolę odgrywają u kobiet w ciąży? Co jest ich najlepszym źródłem?

Omega-3

Organizm człowieka wytwarza kwasy tłuszczowe, ale nie wszystkie. Omega-3 należą do tej grupy, dlatego powinny znaleźć się w prawidłowej diecie. Należą do grupy wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są zdrowe. Wpływają na wiele procesów prawidłowego funkcjonowania organizmu. Obniżają poziom szkodliwego cholesterolu, działają więc pozytywnie na serce i cały układ sercowo-naczyniowy. Regulują odporność i sprawiają, że nasz mózg lepiej pracuje. W okresie ciąży warto zadbać, by w codziennym menu nie zabrakło cennych kwasów nienasyconych.

Orzechy

Kwasy omega-3 znajdziemy w orzechach. Włoskie orzechy czy pistacje będą najlepszym wyborem. Sprawdzą się jako dodatek do jogurtu naturalnego, sałatki czy jako zdrowa przekąska. Garść orzechów dziennie będzie dawką odpowiednią dla naszego organizmu. Produkty roślinne takie jak orzechy powinnyśmy spożywać nie tylko w okresie ciąży. Warto podawać je dzieciom, ponieważ wzmacniają pracę umysłu.

Jajka

Produkty zwierzęce to również ważny element prawidłowej diety. Na zdrowej liście znajdziemy jajka, szczególnie te od tzw. szczęśliwych kur, które swobodnie biegają po podwórku. Źródłem kwasów omega-3 jest żółtko. To ono jest najbardziej wartościowe, dlatego warto jeść jajka. Jak odróżnić ekologiczne jajka? Swojskie jaja zwykle mają mocno pomarańczowe żółtka, to z nich wychodzą najlepsze omlety i wypieki. Wybierajmy więc jajka od sprawdzonych dostawców, najlepiej z okolicznej wioski.

Ryby

Bez wątpienia ryby są najbardziej znanym jedzeniem, bogatym w nienasycone kwasy tłuszczowe. Chodzi oczywiście o ryby morskie, takie jak tuńczyk, łosoś czy śledź. Mimo iż są tłuste, tłuszcz w nich zawarty jest bardzo zdrowy. Nie przytyjemy od ich jedzenia, ale wspomożemy funkcjonowanie naszego organizmu. Przynajmniej dwa razy w tygodniu ryby tego rodzaju powinny gościć na naszych talerzach, choć warto spożywać je jak najczęściej.

Rośliny strączkowe

kwasy tłuszczoweRównież w roślinach strączkowych ukrywają się kwasy omega-3. Fasola, soczewica, groszek – przygotujemy z nich pyszne i wartościowe dania. Latem zaczyna się sezon na zielony groszek czy fasolkę szparagową, więc tym bardziej warto sięgnąć po te znane i smaczne warzywa. Możemy dodać je do zielonych sałatek, zupy czy przygotować jako samodzielne, zdrowe danie.

Katarzyna Antos

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *