Żywność

Alergia na jaja – czym je zastąpić w diecie?

alergia na jaja

Polacy spożywają duże ilości jajek. Należą one do grupy alergenów pokarmowych, więc dużo osób jest na nie uczulonych. Alergia na jaja może wystąpić u każdego z nas. Czym je zastąpić w diecie?

Alergia na jaja

Jajka to podstawowy produkt spożywczy. Składnik wypieków, deserów, sałatek oraz różnych innych potraw. Alergia na jaja to dość powszechny rodzaj uczulenia pokarmowego. Składniki zawarte w jajku, a właściwie mówiąc w białku jaja, mogą uczulać. Białko jest źródłem ponad kilkudziesięciu alergenów. Nic dziwnego, że jajka włącza się do diety dziecka dopiero po ukończeniu przez niego 7. miesiąca życia. Jaja kurze zwierają cztery główne alergizujące związki – owalbuminę, owomukoid, owotransferynę i lizozym. Duża ilość alergenów zwiększa ryzyko wystąpienia alergii. Gdy w jednym produkcie mamy zwiększoną liczbę alergenów, nawet jego niewielka ilość może wywołać objawy reakcji alergicznej. Ale białko jaja nie uczula tylko po spożyciu. Może bowiem powodować alergie wziewne czy też skórne. Białko może przyczynić  się do rozwoju atopowego zapalenia skóry.

Alergia na jaja – czym je zastąpić?

alergia na jajaJaja zachowują swoje właściwości alergizujące po obróbce termicznej. Nie ma znaczenia czy je ugotujemy czy też usmażymy, wciąż będą tak samo uczulać. Białko jest ważnym elementem w diecie każdego człowieka. Przy alergii na jaja zwykle stosuje się dietę eliminacyjną. Wyeliminowanie z jadłospisu jajek to także brak cennych składników dla organizmu. Braki te, należy uzupełnić. Ale czym zastąpić jajka? Ze względu na mnóstwo wartości odżywczych, jakie znajdziemy w jajkach, trudno je zastąpić. Alergicy powinni wzbogacić swoją dietę w takie produkty, które zawierają niezbędne składniki. Warto spożywać mięso bogate w żelazo, takie jak drób, wołowina, jagnięcina czy mięso z królika. W diecie powinny znaleźć się także owoce i warzywa, najlepiej buraki, brokuły, morele czy brzoskwinie. Uczuleni na jajka powinni również stosować oleje roślinne oraz jeść ryby morskie, które są cennym źródłem kwasów omega-3 i omega-6. Takie zamienniki pozwolą utrzymać zdrową i zbilansowaną dietę alergika.

Katarzyna Antos

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0