KUCHNIA ALERGIKA Życie z alergią

Ta niedoceniana dynia…

Ta niedoceniana dynia...

Miąższ i sok stosowany jest od lat w diecie redukującej zapasy tkanki tłuszczowej, mają też wiele cennych składników jak błonnik (pobudzający trawienie), miąższ ma zdolność do wiązania toksyn (związki żółciowe i tłuszcz) i usuwania ich z organizmu. Odciąża trzustkę, która skuteczniej może rozkładać tłuszcz.

Sok zaś zawiera szereg witamin i związków mineralnych takich jak żelazo, miedź, potas i magnez. Wypłukuje zbędne produkty przemiany materii, reguluje gospodarkę wodną i odchudza.

Pestki dyni

Pestki dyni hamują procesy starzenia organizmu i składają się (w 45%) z wysokowartościowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, niezbędnych do oddychania komórek, budowy ich ścian, transportu cholesterolu, czynności gruczołów, dla skóry i błon śluzowych.

Pomagają witaminie D w przemianie wapniowej, w przetworzeniu karotenów z dyni w witaminę A. Pestki mają także wiele kwasów nukleinowych, które odmładzają i naprawiają komórki organizmu, by rosły zdrowo.

Najzdrowsza jest dynia o pomarańczowym miąższu, zawierająca dużo karotenu (czyli prowitaminy A), a im bardziej intensywny ma kolor miąższu, tym więcej zawiera witamin (poza A też B1, B2, C, PP).

Alergików powinny zachęcić w szczególności takie zalety dyni jak –

  • Ta niedoceniana dynia...wzmacnianie układu odpornościowego
  • poprawa skóry
  • odtruwanie jelit
  • niskie absorbowanie azotanów z ziemi uprawnej (np. w porównaniu do marchwi) – jest zdrowa dla dzieci i alergików, którym szczególnie szkodzą opryski z warzyw i owoców
  • zaopatrywanie organizmu w witaminę D, co jest ważne w profilaktyce astmy i alergii
  • odciążanie trzustki
  • działanie moczopędnie, pomocne w dolegliwościach nerek
  • duża zawartość biologicznie aktywnego fosforu w pestkach, niezbędnego do pozyskiwania energii komórek organizmu (także białka, cennych kwasów tłuszczowych i odmładzających kwasów nukleinowych).

Nasiona dyni

Nasiona dyni zaspakajają głód tak samo jak zwykły batonik czekoladowy, są jednak – jak udowodniono naukowo – 14,5 tys. razy zdrowsze od batona. Od wieków świeże pestki są stosowane przeciwko pasożytom przewodu pokarmowego – robaczycy i tasiemcom. Dla dzieci, nawet 2-letnich, są całkowicie nieszkodliwe w przeciwieństwie do środków chemicznych.

Nasiona zawierają także sporo cynku, są pomocne dzięki niemu w leczeniu chorób skóry – trądziku, opryszczki, przy wrzodach żołądka i niegojących się ranach.

Z warzyw dyniowatych popularniejsze na naszych stołach są kabaczki, cukinie, arbuzy, melony czy oczywiście ogórki. Z dyń najsmaczniejszym gatunkiem jest dynia szparagowa.
(AZ)