MojeAlergie.pl - serwis dla alergików

Moje Alergie - serwis dla alergików

Menu

Dieta sportowca z alergią


Dieta sportowca z alergią

Wielu narciarzy, pływaków, piłkarzy i kolarzy nie tylko zawodowców zmaga się z alergią w różnych jej odmianach, od skórnej po wziewną (astma). Jednak w sezonie letnim największym problemem trenujących bywa alergia pokarmowa.

Otylia Jędrzejczak, Leszek Blanik czy Robert Korzeniowski są znanymi sportowcami z astmą. Ale także nasza czołowa kolarka górska – Maja Włoszczowska – ma problemy z alergią, pokarmową i na pyłki roślin.

Mimo, iż intensywnie trenuje nie może spożywać mięsa, mleka, produktów z mąki, jaj i wielu warzyw – wszystkiego, co składało się na dietę sportowca.

Ads code goes here

Jedzenie wyczynowej kolarki, bazowało na wołowinie, drobiu i makaronach. Obecnie musiała wyeliminować te składniki i zastąpić dziczyzną, ryżem i kaszą gryczaną.

Pszenica i mięso –  dieta sportowca z alergią

Największym problemem zawodowych sportowców, biegaczy, triathlonistów czy właśnie kolarzy jest alergia na gluten – potrawy z mąki pszennej, który zmusza do rezygnacji z podstawy diety sportowców czyli makaronu z mąki pszennej. Ci, którzy tak jak Maja nie mogą jeść także wołowiny pozbawiają się źródła białka, witamin z grupy B oraz karnityny (występującej w mięsie i rybach).

Unikaj w diecie

Dietetycy i alergolodzy przestrzegają wszystkich alergików z alergią pokarmową przed –

  • regularnym jedzeniem dodatków do żywności, głównie z glutaminianem sodu (w sosach w słoikach czy w proszku, zupach w proszku, fast-foodach, kostkach i bulionetkach rosołowych),
  • przyjmowaniem siarczanów – w winie, sokach owocowych, owocach suszonych – popularnych w batonach energetycznych, napojach gazowanych, w tym w niektórych izotonikach
  • Dieta sportowca z alergiąjedzeniem zawierającym tartrazynę (żółty barwnik E-102)
  • przyjmowaniem soli – powoduje wzrost stężenia sodu, prowadzący do skurczów mięśni otaczających drogi oddechowe i zatrzymania płynów w organizmie, co utrudnia oddychanie,
  • kwasów omega-6 (są w oleju słonecznikowym, olej kukurydzianym, orzeszkach ziemnych, tłustych produktach mlecznych) – przyjęty w nadmiernej ilości osłabia układ odpornościowy
  • produktami wzmagającymi wydzielane śluzu – jogurty, mleko, cukier, biały ryż
  • produktami ciężkostrawnymi, których wszyscy rozsądni sportowcy i tak unikają na co dzień – ale wydzielanie kwasu żołądkowego wzmaga przyjmowanie nie tylko smażonych produktów spożywczych, także mocnej kawy i herbaty, alkoholi oraz wysoko przetworzonej żywności

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap!

Emolienty – czego o nich nie wiecie?

Zamknij