ABC alergii ZAPOBIEGANIE ALERGII

Zadbaj o układ odpornościowy – skuteczniej niż immunoterapią

Zadbaj o układ odpornościowy – skuteczniej niż immunoterapią

Oba sposoby mają zminimalizować działanie histaminy lub zapobiec jej działaniu. Czy to zawsze najlepsze metody? Tym bardziej, że walczą z objawami, a nie przyczynami reakcji alergicznej.

Uwolnienie histaminy z komórek po reakcji alergenu z przeciwciałami we krwi powoduje obrzęki – na skutek zwiększenia przepuszczalności naczyń żylnych. Obrzęki te dotyczą przede wszystkim śluzówki nosa i oczu i są próbą swoistego wypłukania alergenu przez organizm. Odczulanie – dawkowanie podskórnych zastrzyków z alergenu, ma zablokować reakcję alergiczną, ale nie zawsze tak się dzieje.

Chociaż dzisiejsza immunoterapia jest znacznie mniej szkodliwa dla organizmu dorosłego czy dziecka to jednak poprawa następuje jedynie u 40% dzieci, a u pozostałych albo tej poprawy brak albo wręcz – następuje pogorszenie po wstrzyknięciu alergenów!

Problemy autoimmunizacyjne a odczulanie w dzieciństwie

Zadbaj o układ odpornościowy – skuteczniej niż immunoterapiąDorośli, którzy borykają się z chorobami autoimmunizacyjnymi – toczniem, stwardnieniem rozsianym, gośćcem stawowym, chorobą Crohna czy wrzodziejącym zapaleniem okrężnicy – i którzy we wczesnym dzieciństwie (w okresie przedszkolnym) byli farmakologicznie odczulani środkami farmakologicznymi, mieli przeciążony układ odpornościowy.

W efekcie byli bardziej podatni na nadmierne reakcje alergiczne i inne problemy zdrowotne, związane z obniżoną odpornością. Jednak rzadko który pacjent z powyższymi dolegliwościami informuje lekarza prowadzącego o swoich problemach zdrowotnych przed 7 rokiem życia. To duży błąd, bo leczenie może być znacznie bardziej skuteczne.

Jak skutecznie pobudzać układ odpornościowy?

Można radzić sobie z objawami alergii na wiele sposobów. Począwszy o dbałość o pobudzanie układu immunologicznego poprzez zmianę trybu życia. Na tę zmianę składa się –

  • odpowiednia dieta, bazująca na żywności naturalnej (z dużą ilością witamin – a zatem owoców i warzyw)
  • wykluczanie alergenów pokarmowych w odżywianiu
  • aktywny styl życia – regularne uprawianie aktywności (intensywne spacery, a przede wszystkim hartowanie organizmu codziennie, bez względu na pogodę)
  • rozwijanie umiejętności niwelowania stresu
  • wypoczynek oraz radość z życia i dbałość o pogodne usposobienie na co dzień.

dreamstime_18133152Lekarze już wiele lat temu udowodnili, że taki przepis na życie skuteczniej zwalczy katar sienny niż farmakologiczne specyfiki, nawet najnowszej generacji.

Systematyczność i planowanie

Nie ma sukcesów bez racjonalnego podejścia do problemów, bez planu na siebie i konkretną poprawę zdrowia. Ważne jest zatem, by wzmacnianie układu odpornościowego rozpocząć nie w przededniu okresu pylenia albo – co gorsza – w jego trakcie, ale już 4-6 miesięcy przed najgorszym dla nas okresem w roku, kiedy najbardziej dokuczliwy alergen oddziałuje na nas najsilniej.

Wzmacnianie układu odpornościowego i minimalizowanie objawów kataru siennego wspomogą (poza działaniami zalecanymi przez naszego lekarza) –

  • suplementy diety – kompleksy witaminowo-mineralne, preparaty multiwitaminowe, witamina C (np. 1000 mg)
  • czosnek
  • napary czy herbaty ziołowe – m.in. rooibos (łagodząca objawy alergii) – bez dodatku sztucznych aromatów
  • ćwiczenia
  • pomocna też jest hydroterapia (głównie hartowanie organizmu naprzemian ciepłą i zimną wodą).

Zadbaj o układ odpornościowy – skuteczniej niż immunoterapiąNajważniejsza jest świadomość, że efektów nie uzyskamy działając wybiórczo i rezygnując z takiego trybu życia po tygodniu czy dwóch. Tzw. słomiany zapał może skończyć się na ponownym ograniczeniu do środków farmakologicznych, które im są dłużej przyjmowane tym organizm słabiej reaguje na ich działanie. Warto się zastanowić czy wybrać coraz silniejsze specyfiki i większe dawki czy wreszcie się zmobilizować w trosce o zdrowie.

dr Paweł F. Nowak
publicysta, wykładowca, ekspert ds. promocji zdrowia
autor książek Bieganie – sposób na zdrowe życie, 2004
Trening zdrowotny kobiet w kontekście współczesnego stylu życia, 2007
Aktywność ruchowa i inne zachowania prozdrowotne w stylu życia menedżerów, 2010

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0 1