SPORT Życie z alergią

Jogging alergika

Jogging alergika

Nie tylko czołowi polscy sportowcy udowodnili, że astma nie jest ograniczeniem w uprawianiu regularnym aktywności fizycznej. Jeśli naprawdę zachęcimy się do systematycznego ruchu i to takiego, do którego nie będziemy musieli się zmuszać, nie tylko pożytecznie zaczniemy spędzać wolny czas, ale i pomożemy swojemu zdrowiu. Nawet w alergii.

Atopik na treningu

Głównym problemem osób cierpiących z nasilającymi się objawami skóry atopowej są zaostrzenia świądu i pokrzywki, mocniejsze zaczerwienienia na skutek silniejszego pocenia się organizmu, przy jednoczesnym tarciu odzieży podczas ruchu o zmienione chorobowo partie skóry. Już w szkole na lekcjach wychowania fizycznego dzieci odczuwają uporczywe pieczenie po wysiłku i na ogół dodatkowo próbują je ukryć, zakładając kryjącą odzież – nawet podczas upalnego lata z długimi rękawami i długimi nogawkami. To duży błąd.

Należy walczyć z przegrzewaniem organizmu, który odpłaca nam właśnie zaostrzeniem objawów atopowych. Nie powinny nas one zniechęcać do aktywności. Skóra dzięki ruchowi jest lepiej ukrwiona i odżywiona, co też pozytywnie wpływa na jej stan, pod warunkiem, że zadbamy o –

  • dostosowanie intensywności wysiłku do naszych możliwości (równomierny trening, w jednym tempie – wszak nie chodzi o rosnące tempo biegu, a ilość regularnych treningów (początkowo 3 tygodniowo, po kilkunastu tygodniach – do 5) czy z czasem tez ich długość – np. z 30 do 50 min.)
  • przewiewność stroju (dziś w ofercie wszystkich sklepów sportowych można niedrogo kupić odzież odprowadzającą wilgoć i odciągającą pot, tzw. oddychającą z siateczką, wierzchnią i pod spód, na każdą porę roku, wygodną i zapobiegającą obtarciom – wiele rozwiązań technologicznych nie ma szwów i na tyle dobrze przylega do ciała, że zapobiega tarciu delikatnego i tak materiału, dając nam poczucie noszenia niemal drugiej skóry)
  • rezygnację z wysiłku podczas wysokich temperatur i silnego nasłonecznienia.

 

Jogging alergikaOczywiście po każdym treningu należy niezwłocznie zdjąć spocone ubranie, wziąć prysznic w letniej wodzie i założyć świeże, również zapobiegające poceniu ubranie np. bawełniane. Dobrze zaopatrzyć się w kilka sztuk oddychających koszulek i bluz do biegania (spora gama kolorystyczna i niska cena zachęcają do skompletowania takiej alternatywnej kolekcji) – tak, aby po każdym treningu móc uprać odzież i za każdym razem zakładać świeżą.

Alergicy obawiają się, że spocone ubranie nie będzie dobrze uprane z potu eko-kulami czy orzechami do prania dla atopików i trzeba zastosować silniejsze detergenty i wysoką temperaturę.

Ale odzież sportowa właśnie wymaga prania w 30 st.C, inaczej straci właściwości technologiczne materiału. Zaleca się ręczne pranie w płatkach mydlanych czy mydle Jeleń.

Astma i nieżyty podczas biegania

Nawet silniejsze leki steroidowe i inne wziewne nie powinny stanowić problemu dla biegających astmatyków, o ile nie wpływają na pracę serca (niektóre działają na organizm naprawdę silnie). Leków w postaci tabletek, pigułek, kapsułek nie powinniśmy zażywać tuż przed treningiem, a co najmniej 30 min. wcześniej. Przy częstszych dolegliwościach taki pomocny specyfik można mieć przy sobie, jest do wyboru sporo opasek i pokrowców na klucze czy komórki dla biegaczy, doskonale przylegających do ciała, bardzo lekkich i nieograniczających w treningu, które świetnie spisują się także do noszenia kropli czy inhalatora.

Łatwiej oddychać uczulonym na alergeny w powietrzu, gdy wybieramy trening wczesnym rankiem, wieczorem lub po deszczu. Osobom z problemami nieżytu oczu, zapaleniami spojówek czy rogówek zaleca się bieganie w okularach – te sportowe, które są tak wyprofilowane, że nie spadną nam z nosa podczas biegu i nie uciskają na przegrodę, mają nie tylko przyciemniane szkła UV, ale także bezbarwne czy żółte, które dość dobrze chronią gałkę oczną przed pyłkami, meszkami i innymi drobnoustrojami w powietrzu.

Jogging alergikaBy odzież podczas długotrwałego przebywania na zewnątrz nie pochłaniała zbyt wiele pyłków oraz kurzu i nie przyklejała ich do materiału dobrze jest stosować do prania środki antyalergiczne (dostępne w aptekach i drogeriach) czy nawet dodać do prania łyżeczkę stężonej lanoliny z wełny owiec australijskich czy nowozelandzkich, tworzącej *powłokę antystatyczną i ochronną*, która także sprawia, że materiał jest bardziej delikatny – a więc przyjazny skórze.

Zatem wszystkie problemy są łatwe do rozwiązania. Ograniczenia tak naprawdę tkwią głownie w naszych głowach. Najważniejsze jest podjęcie właściwej decyzji o zmianie stylu życia na aktywny i wytrwanie w niej nie tylko wiosną.

dr Paweł F. Nowak
autor książek „Bieganie – sposób na zdrowe życie”
„Trening zdrowotny kobiet w kontekście współczesnego stylu życia”
„Aktywność ruchowa i inne zachowania prozdrowotne w stylu życia menedżerów”