Lifestyle

Jesienne przesilenie – jak je rozpoznać?

Jesienne przesilenie

Zdjęcie autorstwa Anete Lusina z Pexels

Jesienne przesilenie to problem, z którym od ponad tygodnia boryka się wiele z nas. Pochmurne, chłodne i krótkie dni nie sprzyjają naszemu dobrostanowi psychicznemu. Wiele z nas skarży się na przytłaczające i obezwładniające zmęczenie. Jak rozpoznać problem i mu zaradzić?

Spis treści:

  1. Czy jesienne przesilenie wiąże się z depresją sezonową?
  2. Objawy jesiennego przesilenia
  3. Przewlekłe zmęczenie i spadek wydajności w pracy
  4. Jak poradzić sobie z jesiennym przesileniem?
  5. Zdrowa dieta łagodzi objawy jesiennego przesilenia
  6. Dlaczego warto postawić na aktywność fizyczną mimo zmęczenia?

Czy jesienne przesilenie wiąże się z depresją sezonową?

Jesienne przesilenie to problem, który wcale nie musi mieć nic wspólnego z depresją sezonową. Nasz mózg reaguje na znikomą ilość światła słonecznego zwiększoną produkcją melatoniny. Związek ten znany jest też jako hormon snu.  W związku z tym, iż stężenie melatoniny w organizmie utrzymuje się na wysokim poziomie, chodzimy senni. Z trudnością wykonujemy nawet najprostsze czynności jak mycie głowy, odgrzanie gotowego posiłku etc.  Czujemy, że zmęczenie nas przytłacza i zalewa cały organizm. Nawet gdy mamy dobry nastrój, cieszy nas nowy projekt w pracy, za który dostaniemy wyższe wynagrodzenie, to z trudem przychodzi nam praca nad nim.

Objawy jesiennego przesilenia

Swoje zadania wykonujemy mozolnie. Czasem uciekają nam gdzieś myśli lub na chwilę zasypiamy. Nad niczym nie panujemy – w domu mamy bałagan, bo zasypiamy zaraz po powrocie z biura. Mimo długiego snu, rano dalej budzimy się zmęczone. To tylko niektóre objawy wskazujące na jesienne przesilenie. Najgorsze jest jednak poczucie bezsilności i utraty kontroli nad swoim ciałem.   Z niczym nie umiemy się wyrobić, chociaż próbujemy się zmuszać do różnych rzeczy, ponieważ wiemy, że obowiązki nie poczekają.  Brzmi znajomo? Spróbujemy ci pomóc, wyjaśniając, jak można sobie radzić z jesiennym przesileniem.

Przewlekłe zmęczenie i spadek wydajności w pracy

Jesienne przesilenie jest bardzo dokuczliwe, ponieważ nie możemy poczuć się pewnie. Nie wiemy, czy na pewno ze wszystkim zdążymy, czy uda nam się wreszcie odgruzować mieszkanie, odpowiedzieć na wszystkie maile służbowe etc. Na dodatek wielu z nas doskwiera obawa, że ktoś zorientuje się, że pracujemy na zwolnionych obrotach i wyciągnie z tego tytułu konsekwencje. Musisz zaakceptować fakt, że jesienne przesilenie dopadło również ciebie. To całkowicie naturalny stan, gdy dni stają się krótkie, pochmurne i chłodne.  Biologii nie oszukasz. To ona narzuca ci pewne ograniczenia. Nie jesteś winna temu, że pracujesz na zwolnionych obrotach, chodzisz rozkojarzona, często musisz coś poprawiać, bo do wykonywanych przez ciebie zadań wkradają się błędy wynikające z rozproszonej uwagi. Dobra wiadomość jest taka, że dziś większość osób nie ma na nic sił. Zatem nikt raczej nie zauważy, że pracujesz nieco wolniej. Najważniejsze to starać się działać najlepiej, jak możesz w danych okolicznościach.  Jeśli dziś twoje maksimum to 60% tego, co zazwyczaj robisz wiosną czy latem, musisz to zaakceptować.

Jak poradzić sobie z jesiennym przesileniem?

Jesienne przesilenie pokazuje nam także, że czasem warto zwolnić obroty i wybrać priorytety. To normalne, że musisz stawić się w pracy i wywiązać ze swoich obowiązków. Jednak czy naprawdę musisz brać na swoje barki tak wiele rzeczy w czasie wolnym? Czy coś się stanie, jeśli w ten weekend nie posprzątasz mieszkania, tylko solidnie się wyśpisz? Bardzo często odpuszczenie sobie pewnych spraw, wychodzi nam na zdrowie. Jeśli zrezygnujesz z prasowania i sprzątania, zyskasz czas na odpoczynek. Gdy się wyśpisz, pójdziesz na spacer, spotkasz się z przyjaciółką, podładujesz wewnętrzne akumulatory. Poniedziałek powitasz pełna energii niezbędnej do działania.

Zdrowa dieta łagodzi objawy jesiennego przesilenia

Kluczową rolę odgrywa także odżywianie. Zadbaj o zdrową i zbilansowaną dietę. Tylko w ten sposób dostarczysz organizmowi wszystkich niezbędnych substancji odżywczych. Jesienią jesteśmy narażeni na niedobór witaminy D, ponieważ nasza skóra przestaje ją wytwarzać ze względu na zmianę kąta, pod którym padają promienie słoneczne. W związku z tym do menu należy włączyć tłuste ryby morskie. Jeśli nie przepadasz za nimi, warto pomyśleć o suplementacji.  Staraj się jeść jak najwięcej produktów pełnoziarnistych, orzechów, pestek dyni, warzyw, owoców oraz fermentowanych produktów mlecznych. Dzięki nim dostarczysz organizmowi wszystkich witamin i minerałów, których potrzebuje on do prawidłowego funkcjonowania. Czasem niedobór jakiejś substancji zakłóca syntezę neuroprzekaźników i wpływa negatywnie na pracę mózgu. W rezultacie doskwiera nam zmęczenie, a jesienne przesilenie szczególnie daje się we znaki.

Dlaczego warto postawić na aktywność fizyczną mimo zmęczenia?

Bardzo ważna jest też odpowiednia ilość ruchu. Często robimy się senne, gdy zbyt dużo czasu spędzamy w zamkniętych pomieszczeniach w pozycji siedzącej czy leżącej. Jeśli wyjdziemy na spacer czy udamy się na wycieczkę rowerową, odzyskamy siły i będziemy miały energię, by stawić czoła czekającym nas wyzwaniom.