Ciąża i dziecko

Dieta wzmacniająca płodność

Dieta wzmacniająca płodność

Zdjęcie autorstwa SHVETS production z Pexels

Czy wiesz, że niepłodność to problem, który dotyczy 20% par, które współżyją ze sobą 3-4 razy w tygodniu od 12 miesięcy bez zabezpieczenia? Co piąta para nie może doczekać się upragnionego dziecka. Jak zwiększyć szanse na poczęcie? Pomóc może dieta wzmacniająca płodność.

Spis treści:

  1. Jakie są najczęstsze przyczyny bezpłodności?
  2. Niepłodność – jak jej przeciwdziałać?
  3. Dieta wzmacniająca płodność
  4. Dieta na płodność – brokuły oraz produkty pełnoziarniste
  5. Naturalne sposoby wzmacniające płodność

Jakie są najczęstsze przyczyny bezpłodności?

Bezpłodność to problem, z którym boryka się co piąta para. Szacuje się, że w kolejnych latach zacznie przybywać osób korzystających z usług klinik leczenia niepłodności. Zanieczyszczone środowisko, zła dieta, znikoma aktywność fizyczna, używki oraz spędzanie wielu godzin przed komputerem – wszystko to wpływa negatywnie na gospodarkę hormonalną. W rezultacie prowadzi do problemów z płodnością. Najczęstsze przyczyny bezpłodności w przypadku kobiet to zaburzenia owulacji, endometrioza i zespół policystycznych jajników. Natomiast niepłodność u mężczyzn na ogół wiąże się z kiepską jakością plemników lub brakiem żywych gamet w spermie.

Niepłodność – jak jej przeciwdziałać?

Badania wykazały, iż zmiana diety oraz zdrowy styl życia, w tym aktywność fizyczna, mogą zwiększyć szanse na zajście w ciążę. Ważna jest również walka ze stresem. Jego nadmiar w naszym życiu prowadzi do zaburzeń hormonalnych, a te z kolei przekładają się na problemy z owulacją czy jakością plemników.

Dieta wzmacniająca płodność

Dieta wzmacniająca płodność zwraca uwagę na jakość węglowodanów i tłuszczów. Należy unikać cukrów prostych, w tym syropów glukozowo-fruktozowych, które wykorzystuje się m.in. przy produkcji słodyczy. Także tłuszcze trans obecne chociażby w chipsach czy krakersach nie są dobre dla naszej płodności. Korzystnie na układ rozrodczy oddziałują natomiast kwasy omega-3 oraz złożone węglowodany.

Dieta na płodność
Zdjęcie autorstwa Daria Shevtsova z Pexels

Dieta na płodność – brokuły oraz produkty pełnoziarniste

Czy wiesz, że brokuły stanowią bogate źródło kwasu foliowego, magnezu oraz witaminy C? Ich wpływ na płodność jest niezwykle pozytywny. Magnez przydaje się w stresujących sytuacjach, pomaga się opanować i zracjonalizować ewentualne zagrożenie. Kwas foliowy natomiast powinna przyjmować przed ciążą każda kobieta, która pragnie zostać mamą. Związek ten chroni przed powstaniem wad rozwojowych w obrębie cewy nerwowej. Natomiast witamina C wykazuje aktywność antyoksydacyjną, zwalcza wolne rodniki, które mogą wpływać negatywnie na płodność. Z kolei produkty pełnoziarniste charakteryzują się wysoką zawartością błonnika, przez co pozwalają zachować optymalny poziom glukozy we krwi, co odgrywa kluczową rolę przy insulinooporności oraz zespole policystycznych jajników. Obie przypadłości utrudniają zajście w ciążę.

Naturalne sposoby wzmacniające płodność

Dieta wzmacniająca płodność powinna obfitować też w jajka, które stanowią źródło pełnowartościowego białka, niezbędnego do powstania prawidłowych gamet, czyli komórek rozrodczych. Ponadto dostarczają one choliny, cynku oraz witamin z grupy B. Wszystkie wspomniane składniki oddziałują korzystnie na naszą płodność.  Dieta na płodność powinna zawierać też siemię lniane, ponieważ stanowi ono bogate źródło kwasów omega-3. Te z kolei wykazują aktywność przeciwzapalną, co odgrywa niezwykle istotną rolę przy zwalczaniu endometriozy i zespołu policystycznych jajników. Pozytywnie na płodność wpływają także jagody, które dostarczają antyoksydantów, związki te w praktyce przekładają się też na łagodzeniu stanów zapalnych.  Zielone warzywa takie jak jarmuż, brokuły, brukselka, sałata czy szpinak stanowią bogate źródło magnezu. Ten pierwiastek wchodzi w skład chlorofilu uczestniczącego w fotosyntezie. Magnez zapewnia prawidłową pracę układu nerwowego i odporność na stres. Ponadto zielone warzywa wpływają pozytywnie na żywotność plemników.  Kakao z kolei zawiera substancje o działaniu przeciwzapalnym i antyoksydacyjnym, które przydadzą się przy zespole policystycznych jajników, endometriozie i problemach z jakością nasienia.  Warto sięgnać także po maliny i truskawki ze względu na wysoką zawartość witaminy C.