ABC alergii TYPOWE OBJAWY ALERGII

Anafilaksja w alergii pokarmowej

Anafilaksja w alergii pokarmowej

Reakcja anafilaktyczna ma to do siebie, że rozwija się gwałtownie. Ale nie każda kończy się wstrząsem.

Dużo łatwiej rozpoznać stan zagrożenia wstrząsem i stan bliski utracie świadomości u osoby nam bliskiej, której reakcje znamy i doświadczyliśmy w roli świadka różne reakcje anafilaktyczne tej osoby.

Czasem jednak musimy sobie poradzić ze wstrząsem anafilaktycznym u osoby postronnej, o której nie wiemy, co mogło wywołać tak poważny stan i w jakim kierunku się on rozwinie.

Samoocena

Oceniając samodzielnie przebieg reakcji anafilaktycznej warto zacząć od –

  • pomiaru tętna
  • odcięcia od działania czynnika wywołującego anafilaksję
  • zapewnienia pozycji leżącej choremu – z uniesionymi nogami, co centralizuje ok. 700 ml krwi
  • odnalezienia żyły – by podać wapno czy lek przeciwhistaminowy
  • podania adrenaliny – w dawce 0,5 mg co 10-15 min., jeśli to konieczne (gdy mamy pewność, że to wstrząs zaczynamy działanie od adrenaliny i dożylnego uzupełnienia płynów) – zostaje podniesione ciśnienie tętnicze poprawiając krążenie i zmniejszając obrzęk i przekrwienie, usprawniając pracę mięśnia sercowego i rozszerzając oskrzela
  • pomiaru ciśnienia krwi (jeśli to możliwe)
  • w warunkach szpitalnych – lekarz powinien ocenić hematokryt, układ krzepnięcia, EKG, gazometrię krwi tętniczej, diurezę, a nawet ośrodkowe ciśnienie żylne.

Nie podawaj leków na własną rękę

Surowo zabronione jest podawanie leków na własną rękę – nierzadko u chorych podwyższają gwałtownie ryzyko wstrząsu. Może do niego dojść też na skutek podawania środków diagnostycznych, krwi, szczepionek, a nawet w trakcie odczulania.

Jeśli chory ma przy sobie strzykawkę z adrenaliną (Fastject czy Anapen) warto niezwłocznie po zdiagnozowaniu wstrząsu zrobić z niej właściwy użytek – szczególnie w anafilaksji popokarmowej.

Ani leki ani adrenalina nie zadziałają właściwie bez dostarczenia tlenu choremu, by zapobiec niedotlenieniu tkanek i narządów – najlepiej z użyciem maski tlenowej, która też dobrze nawilża powietrze, którym oddycha alergik.

Anafilaksja w alergii pokarmowejAlergik po wstrząsie powinien na minimum 48 godzin trafić do szpitala, by wykluczyć nawroty anafilaksji i powikłania powstrząsowe – w pracy nerek, układu oddechowego, krążenia. Niektórzy alergicy mogą mieć m.in. wrzody stresowe czy nawet martwice narządowe lub nagłe zatrzymanie krążenia.

By im zapobiec lekarze stosują leczenie glikokortykosteroidami, lekami przeciwhistaminowymi, przetaczając dalej płyny, zapobiegając też zawałowi mięśnia sercowego i niewydolności krążenia.

Źródło – Leczenie nadwrażliwości pokarmowej/ J. Kruszewski, A. Poszwiński – Alergologia w praktyce, t.2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0