LEKI NAJNOWSZE Rodzaje alergii i Uczulenia

Alergia na leki u dzieci

alergia na leki u dzieci

Wszelkiego rodzaju farmaceutyki mogą uczulić nasze dziecko. Alergia na leki u dzieci może być pomylona z innym uczuleniem. Jak ją rozpoznać?

Leki, które uczulają

Na rynku farmaceutycznym są dostępne wszelkiego rodzaju leki. Ich składniki mogą wywoływać reakcje alergiczne, o czym zawsze informują nas ulotki dołączane do medykamentów. Największą grupą, która wywołuje alergie są antybiotyki i leki przeciwzapalne. Jedne są dostępne tylko na receptę, zaś te drugie, kupimy nawet w sklepie spożywczym czy na stacji paliw. Organizm może różnie zareagować na nowy związek, dlatego po zażyciu leku należy pamiętać o obserwacji. Do najczęściej uczulających substancji zalicza się penicylinę, kodeinę, betalaktamy oraz cefalosporyny. Reakcje alergiczne mogą być również efektem działania barwników i konserwantów, dodawanych do leków.

Alergia na leki u dzieci

Organizmy dziecięce nie są w pełni wykształcone, więc środki ostrożności podczas podawania leków powinny być jak najbardziej zachowane. Alergia na leki u dzieci jest kwestią indywidualną. Reakcja na środek przeciwgorączkowy czy antybiotyk może wzbudzić niepokój rodziców. Wtedy warto udać się do lekarza, koniecznie z opakowanie leku, który podaliśmy dziecku. Prawdopodobną przyczyną alergii będzie któryś ze składników danego farmaceutyku.

Alergia na leki u dzieci – objawy

alergia na lekiW przypadku alergii na leki u dzieci, znacznie częściej obserwujemy objawy skórne niż pokarmowe. Po podaniu leku, na skórze malucha może pojawić się wysypka. Możliwe są również duszności. Biegunka czy wymioty to również objawy uczulenia, ale rzadko pojawiają się u dzieci. Czerwone plamy na skórze, obrzęk języka oraz gardła czy gorączka to niektóre z oznak alergii na leki. Najbardziej niebezpieczny jest wstrząs anafilaktyczny. Zaburzenia akcji serca czy spadek ciśnienia krwi może zagrażać życiu dziecka. W takiej sytuacji konieczna będzie pomoc medyczna. Rodzice powinni obserwować reakcje organizmu dziecka, na podany lek. Pojawienie się niepokojących sygnałów może świadczyć o alergii. Co ciekawe, objawy mogą pojawić się zaraz po aplikacji leku, po kilku godzinach a nawet kilku dniach, więc warto zachować czujność.

Alergia na leki u dzieci to niewykluczone zjawisko aplikacji leku. Podając dziecku nowy lek, nigdy nie mamy całkowitej pewności, czy jego organizm zareaguje na niego prawidłowo. Po stwierdzeniu alergii, rodzice muszą informować o niej podczas każdej wizyty, dokładnie sprawdzając skład leków.

Katarzyna Antos

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0