MojeAlergie.pl - serwis dla alergików

Moje Alergie - serwis dla alergików

Menu
REKLAMA
Allergoff

Witamina D może chronić dzieci przed alergią


Witamina D może chronić dzieci przed alergią

Opublikowane w styczniu 2011 r. rezultaty badań prowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Yeshiva dowodzą, że niedobory w witaminie D u dzieci i młodzieży zwiększają prawdopodobieństwo nadwrażliwości na alergeny.

Naukowcy wykorzystali próbki surowicy krwi pobrane w latach 2005-2006 od ponad 3100 dzieci i młodzieży oraz ponad 3400 dorosłych, w których sprawdzili poziom witaminy D.

Badania, na których potrzeby pobierano krew tak dużej liczbie osób były bardzo kompleksowe, sięgnięto po wiele różnych metod badawczych, takich jak wywiady, testy sprawdzające organizmy badanych i badania laboratoryjne. Przeprowadzono także test krwi, oceniający na podstawie poziomu immunoglobulin E (IgE), czyli białek pojawiających się gdy system immunologiczny człowieka zaczyna odpowiadać na alergeny, czułość na działanie 17 najczęściej występujących alergenów.

Ads code goes here

Co odkryli nowojorscy naukowcy?

Test krwi badający czułość na alergeny dał ciekawe rezultaty. Stwierdzono pozytywną korelację między zaniżonym poziomem witaminy D a nadwrażliwością na 11 spośród 17 alergenów u dzieci i młodzieży. Były nimi zarówno alergeny środowiskowe, a wśród nich alergeny psa, dębu czy karalucha, jak i te zawarte w
pożywieniu, m.in. orzeszkach ziemnych.

Określono poziom niedoboru witaminy D na mniej niż 15 nanogramów na mililitr krwi, a stan wskazany na ponad 30 nanogramów na mililitr. U przebadanych z zaniżonym poziomem witaminy D stwierdzono 2,4 razy większe prawdopodobieństwo uczulenia na orzeszki ziemne, niż u młodzieży i dzieci z zawartością witaminy D w normie. W fazie badań naukowcy nie stwierdzili podobnej zależności u osób dorosłych.

Witamina D może chronić dzieci przed alergiąCo prawda, jak mówi Michal Melamed – główna autorka badania, nie dowodzi ono wprost tego, że niedobór witaminy D u dzieci powoduje alergię, jedynie pokazuje zależność i połączenie tych dwóch stanów. Jednak jednocześnie zaleca ona spożywanie tej witaminy w zalecanych dobowych dawkach, szczególnie przez dzieci.

Witaminę D można znaleźć przede wszystkim w rybach: węgorzu, śledziu, dorszu, tuńczyku czy makreli, a także w produktach takich jak ser, masło lub jajka.

Źródło:www.physorg.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap!

Emolienty – czego o nich nie wiecie?

Zamknij