Alergia u dzieci LECZENIE I PROFILAKTYKA

Na odporność w 1. roku życia

Na odporność w 1. roku życia

Właściwie funkcjonujący układ immunologiczny dziecka będzie pracował prawidłowo tzn. nie reagował nadwrażliwością na kolejne produkty w diecie, które dla dziecka okazują się alergenami.
Układ pokarmowy dziecka rozwija się, walcząc z bakteriami.

Do tej pory przeciwciała w mleku matki, pokrywające błony śluzowe, skutecznie zabezpieczały mały organizm przed bakteriami na etapie dojrzewania i rozwoju korzystnej flory jelitowej, w czym pomocne są prebiotyki.

Dieta z mleka

Odporność poprawiają kwasy tłuszczowe LC PUFA, o które wzbogacane są mieszanki mleczne dla niemowląt, zawierające także prebiotyki, probiotyki, żelazo i witaminę D.

Na odporność w 1. roku życia

W diecie od 5-6 miesiąca życia

można wprowadzić –

  • skrobane jabłka (dzieciom karmionym sztucznie, tym na mleku matki – 2 m-ce później) jako cenne źródło błonnika i wit. C, wspierającej odporność i działającej antywirusowo oraz błonnika pomocnego jelitom w pracy, jabłka zapobiegają także biegunkom u dzieci
  • marchew – beta-karoten w niej zawarty zwiększa odporność na infekcje, wzmacnia błony sluzowe, zapobiega chorobom skórnym i oczu – podobnie jak przecier z dyni, pozostałe warzywa bogate w związki mineralne (buraki, pomidory, brokuły, fasolkę, groszek) wprowadza się od 7 m-ca życia
  • mięso czerwone – gotowane, w kolejnych miesiącach posiekane (cielęcina, wołowina, wieprzowina) jako źródło żelaza, zapobiegającego łatwemu łapaniu infekcji
  • oliwę z oliwek do zupek wymiennie z masłem – 1 łyżeczka na porcję dostarcza kwasu oleinowego, zmniejszającego zachorowalność na astmę i alergiczny nieżyt nosa oraz cenną wit. A, kwasy tłuszczowe poprawiają stan skóry, wzrok i odporność

Od 7 do 12 m-ca…

można już wprowadzić do diety niemowlęcia

  • tłuste ryby morskie – np. łososie i makrele, mające kwasy omega-3, wspomagające układ nerwowy, pracę mózgu i wzrok, chroniące płuca i drogi oddechowe przed infekcjami, zapobiegające niedoborowi jodu a zatem spowolnieniu rozwoju fizycznego
  • jaja – od 7 m-ca pół żółtka, 3 miesiące później całe jajko; podobnie jak marchew żółtko to źródło wit. A chroniącej przed drobnoustrojami, niezbędnych kwasów tłuszczowych i żelaza oraz cynku, wspomagającego tworzenie czerwonych krwinek
  • kaszę krakowską – obok gryczanej i jaglanej, które można dołączyć do diety po skończeniu przez dziecko 12 m-cy; kasza ta ma w swoim składzie wit. E i grupę wit. B, potas, wapń, magnez, żelazo i rutynę uszczelniającą naczynia krwionośne

Na odporność w 1. roku życia

 

  • banany – zawierające prebiotyk inulinę, walczącą z drobnoustrojami oraz potas, wspomagający serce
  • nać pietruszki – zawierającą dużo wit. C, wit. B, żelaza, magnezu, potasu, wapnia i beta-karotenu, zwiększa przyswajalność żelaza z pożywienia np. mięsa czy jaj, ale też uszczelnia naczynia krwionośne zapobiegając atakowi drobnoustrojów
  • jogurty probiotyczne – tylko naturalne, te z żywymi kulturami bakterii; antybakteryjne i antywirusowe dzięki tworzeniu korzystnej flory w jelitach, usprawniają funkcjonowanie białych krwinek odpowiedzialnych za procesy odpornościowe.