Lifestyle

Jak podnieść produktywność w pracy?

KOBU Agency z Unsplash, licencja CC0

Wielu menedżerów zastanawia się, jak podnieść produktywność w pracy. Niektórzy wychodzą z założenia, że ścisły nadzór i kary stanowią najlepszy system motywacyjny. Nic bardziej mylnego. Nadmierny nacisk przynosi efekt odwrotny do zamierzonego. W naszym artykule podpowiadamy, jak podnieść produktywność w pracy w oparciu o dane naukowe.

Spis treści:

  1. Jak otoczenie wpływa na produktywność pracy?
  2. Jak podnieść produktywność w pracy? Postaw na przypisane miejsca pracy
  3. Jak przegonić problemy z koncentracją, które obniżają produktywność pracy?
  4. Home office a wzrost produktywności pracy
  5. Aranżacja biura a zadowolenie z pracy
  6. Co wpływa na motywację do pracy?

Jak otoczenie wpływa na produktywność pracy?

Duży wpływ na produktywność w pracy ma nasze otoczenie. Powinniśmy być kompatybilni z przestrzenią, w której realizujemy obowiązki zawodowe. Osoby, które dobrze czują się w swoim biurze, lepiej i staranniej wykonują powierzone im zadania. Badania psychologiczne wykazały też, że open space nie jest dobrym rozwiązaniem. Niestety, gdy przebywamy w jednej współdzielonej przestrzeni, pojawiają się problemy z koncentracją. Cały czas słyszymy cudze rozmowy, co odrywa nas od wykonywanego zadania. Na dodatek potęguje stres i powoduje przebodźcowanie, co wpływa negatywnie na kreatywność. Open space jest bezosobowy, nikt nie ma tutaj własnego kącika. Na dodatek towarzyszy mu hałas i wrażenie nieustannej kontroli, co wpływa negatywnie na produktywność w pracy.

Jak podnieść produktywność w pracy? Postaw na przypisane miejsca pracy

Jesteśmy terytorialistami, lubimy zaznaczać własny teren, nawet gdy mamy tutaj do czynienia z firmowym biurkiem. Z tego powodu często stawiamy na nim własny kubek, zdjęcie swojego dziecka, własny terminarz, opakowanie gum do żucia. W ten sposób nie tylko oznaczamy własny teren, ale zadamawiamy się. W miejscu, które postrzegamy jako swoje, obserwuje się wyższą produktywność pracy.

Jak przegonić problemy z koncentracją, które obniżają produktywność pracy?

Każdy pracownik musi mieć własną przestrzeń, w której może się schować i bezpiecznie popracować. Jesteśmy istotami społecznymi. Z drugiej strony niekończące się rozmowy na prywatne tematy osłabiają naszą koncentrację. W rezultacie nie możemy skoncentrować się na wykonywanych obowiązkach. Jeśli mamy stołówkę, gdzie można swobodnie zjeść i pogadać, a później zaszyć się w swoim biurze z raportami do pilnego wykonania, to działamy sprawnie. Produktywność pracy jest wówczas wysoka.

Home office a wzrost produktywności pracy

Dobre są niewielkie biura, gdzie każdy ma swoje stanowisko pracy, na której może się w pełni skupić. W przypadku wielu osób produktywność pracy wzrosła za sprawą home office. Wielu ludzi zauważyło, że znalezienie własnego miejsca, które można przeznaczyć na biuro, przynosi świetne rezultaty. Już nikt nam nie przeszkadza, wreszcie możemy skupić się na tym, co robimy. Nikt nam też nie poprzestawia papierów, które sami rozłożyliśmy na biurku, aby je przeanalizować.

Aranżacja biura a zadowolenie z pracy

Na produktywność pracy wpływa także aranżacja otoczenia. Gdy jest zbyt minimalistyczna, możemy czuć się obco w biurze. Natomiast przesada, nadmiar ozdób powoduje przebodźcowanie. Czasem najlepiej kwestię wystroju biura najlepiej pozostawić samym pracownikom, którzy stworzą dla siebie przyjazne miejsce.

Co wpływa na motywację do pracy?

To, czy dobrze czujemy się w biurze, wpływa na naszą motywację do pracy. Osoby, które są zadowolone z miejsca, w którym wykonują swoje obowiązki, bardziej się do nich przykładają. Gdy coś nam nie odpowiada, spada identyfikacja z firmą. Zaczynamy szukać swojego miejsca gdzie indziej, licząc, że tam będą panowały bardziej przyjazne warunki.