NAJNOWSZE Żywność

Erytrytol zamiast tradycyjnego cukru

erytrytol zamiast tradycyjnego cukru

Na rynku znane są różne zamienniki cukru, które reklamowane są jako zdrowsze, szczególnie dla dzieci czy diabetyków. Jednym z produktów jest erytrytol. Czy jest dobrym zamiennikiem tradycyjnego cukru?

Erytrytol – co to takiego?

Erytrytol, nazywany także jako erytryt jest organicznym związkiem chemicznym. Należy do grupy cukroli i jest wykorzystywany w przemyśle spożywczym. Pełni rolę substancji słodzącej, o nazwie E 968. Możemy dostrzec ją na opakowaniach wielu produktów, także w naszym kraju. Substancja występuje także naturalnie w niektórych produktach jak czerwone wino czy owoce. W przemyśle, otrzymywany jest w wyniku fermentacji glukozy. Jest bezpieczną substancją, obecną w polskim przemyśle od kilku lat.

Zamiennik cukru

Niektórzy ze względu na chorobę czy dietę nie mogą spożywać cukru. Tradycyjny cukier przyczynia się do rozwoju próchnicy, nadwagi czy cukrzycy. Już dzieci, od najmłodszych lat mają problemy z wagą. Przez niezdrowe nawyki żywieniowe szerzy się problem otyłości, co nie wróży dobrze przyszłości młodego pokolenia. Zamiast cukry, dla smaku produktów wykorzystuje się inne substancje, zdrowsze i bardziej bezpieczne dla organizmu. Erytrytol jest takim związkiem, który w smaku i wyglądzie przypomina znany nam biały cukier. Jego zaletą jest brak kalorii, więc nie ma mowy o dodatkowych kilogramach. Mimo, iż jest mniej słodki niż zwykły cukier, chętnie wykorzystują go producenci. Substancję znajdziemy w sklepach ze zdrową żywnością, zwykle w proszku lub granulkach.

Erytrytol i jego wpływ na organizm

erytrytolBezpieczna, dzienna dawka tego cukry wynosi 50 g. Przy takiej dawce, nie odczujemy żadnych skutków ubocznych. Erytrytol jest wydalany z naszego organizmu wraz z moczem. Nie szkodzi więc na układ pokarmowy, choć w zbyt dużych ilościach może wywołać biegunki, bóle brzucha oraz głowy. Dobrą wiadomością dla cukrzyków jest fakt, że indeks glikemiczny erytrytolu równa się zeru. Nie ma więc obaw o skoki insuliny czy cholesterolu. Słodzik może być odpowiednim składnikiem diety niskowęglowodanowej u osób, które nie wyobrażają sobie życia bez słodkiego smaku. Żyjący w strachu przed próchnicą mogą spać spokojnie, ponieważ substancja taka jak erytrytol nie powoduje próchnicy. Nie niszczy szkliwa zębów i nie zmiana środowiska jamy ustnej, na takie, przyjazne dla rozwoju bakterii, jak dzieje się w przypadku białego cukru. Minusem związku jest jego postrzeganie go przez mózg. Jedząc pokarmy z erytrytolem, wciąż będziemy odczuwać głód, co może przyczynić się, do jedzenia większych porcji posiłków i zaprzepaszczenia diety.

Erytrytol jest uważany za zdrowy zamiennik cukru. Jeśli więc możemy choć trochę zmienić nawyki żywieniowe, warto zwrócić na niego uwagę. Często znajdziemy go także w składzie innych, popularnych słodzików. Jego spożycie pomoże w walce z wolnymi rodnika, więc dla zdrowia i urody, śmiało możemy wprowadzić go do diety.

Katarzyna Antos

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

0