Alergia u dzieci KĄCIK RODZICA

Cukier w diecie dziecka

cukier

Cukier jest obecny w wielu produktach spożywczych i napojach. Dzieci uwielbiają słodkości i zjadają ich olbrzymie ilosci, co ma swoje negatywne skutki. Dlaczego cukier jest szkodliwy?

Przerażające dane

Badacze wykazali, że dzieci zjadają tyle cukru, ile same ważą. Wyniki są przerażające, ponieważ cukier w dużych ilościach przyczynia się do wielu chorób takich jak otyłość, nadwaga czy próchnica. Coraz więcej dzieci ma problemy z wagą już od najmłodszych lat, co związane jest także z niską samooceną i traktowaniem przez rówieśników w szkołach. W rezultacie dzieci mniej chętniej się uczą i znacznie częściej opuszczają lekcje. Rodzice nie pozostają bez winy. Często pozwalają dziecku na słodkie przekąski i napoje, w których nie brakuje szkodliwych dla zdrowia substancji słodzących. Dzienne zapotrzebowanie cukru bardzo łatwo przekroczyć, tym bardziej, ze otaczają nas produkty, które zawierają cukier. Nawet mineralna woda smakowa, choć mogłoby się wydawać, że zdrowa, zawiera cukier oraz wzmacniacze smaku, których powinniśmy unikać. Dzieci mają też łatwy dostęp do słodyczy w szkolnych sklepikach. Choć w ubiegłym roku, zamieniono słodkie przekąski na zdrowe owoce, warzywa i naturalne soki, wciąż znajdziemy na półkach lubiane przez dzieci słodkie bułki czy słodycze. Walka z cukrem może niektórym przypominać walkę z wiatrakami, ale każdy krok w stronę zdrowej diety jest szansą na poprawę stanu zdrowia dzieci i tym samym ich lepszej przyszłości.

Problem otyłości

Cukier to jeden z powodów otyłości i nadwagi. To poważny problem, który przyjął rangę społeczną. Otyłe dzieci mają kłopoty z koncentracją, nauką oraz samoakceptacją. Tak rodzą się kompleksy i zaniżony poziom wartości, co przekłada się na dalsze życie nie tylko szkolne ale również zawodowe. Osoby o niskiej samoocenie mogą mieć problem z odnoszeniem sukcesów i radzeniem sobie w dorosłym życiu. Otyłość to także pierwszy krok do rozwoju chorób serca. Cukier jest więc ogromnym zagrożeniem dla zdrowia dzieci i ich przyszłości. Jako świadomi rodzice, nie możemy pozwolić, aby nasze pociechy cierpiały z powodu nieodpowiedniej diety.

Zdrowie kontra cukier

Słodkie przekąski i gazowane napoje powinny odejść w odstawkę. Warto zastąpić je zdrowymi przekąskami, które dodadzą energii do nauki i zabawy. Pyszne bakalie, naturalnie słodkie owoce czy świeżo wyciskane soki smakują znacznie lepiej niż przetworzone produkty. Dostarczają nam niezbędnych składników ożywczych. Jako rodzice powinniśmy dać przykład zdrowych nawyków żywieniowych, ograniczając spożycie słodyczy. Zmiany są konieczne, ponieważ w grę wchodzi zdrowie dzieci. Rodzice powinni kontrolować to, co je dziecko, jednocześnie samodzielnie dając przykład zdrowego żywienia. W polskich szkołach sytuacja także powoli ulega zmianie, za sprawą programów, które mają na celu walkę z otyłością. Propagując zdrowe produkty i wprowadzając nowe smaki zachęcamy dzieci do innego i lepszego jedzenia. Lizak z arbuza czy chipsy z marchewki są ciekawą alternatywą dla dzieci i młodzieży. W ten sposób uczymy zdrowych nawyków i pokazujemy, że nie tylko gotowe produkty, zawierające cukier są smaczne.

cukierCukier nie może zajmować pierwszego miejsca w diecie dziecka. Bez witamin, minerałów i innych składników odżywczych, prawidłowy rozwój naszych pociech jest niemożliwy. Uświadamiając dzieci na temat konsekwencji zdrowotnych spożywania nadmiernej ilości cukru, rozpoczynamy walkę z wieloma chorobami. Wprowadzając zmiany w codziennej diecie jesteśmy w stanie skutecznie rozprawić się z ogromnym problemem. Zdrowie jest niezwykle ważne, nie pozwólmy więc, by cukier zniszczył je doszczętnie.

Katarzyna Antos