NAJNOWSZE Żywność

Co jeść, by być zdrowym?

cebula i czosnek

W sezonie przeziębień i grypy znacznie większą wagę przykładamy do tego, co spożywamy. Odpowiednia dieta może wspomóc naszą odporność. Co jeść, by być zdrowym i nie dać się chorobie?

Być zdrowym, o każdej porze roku

Sam ruch i dawka zdrowego snu nie wystarczą, by czuć się dobrze i ochronić swój organizm przed wirusami oraz bakteriami. W sezonie przeziębień jesteśmy bardziej narażeni na atak choroby. Jesienią i zimą częściej chorujemy, na co wpływ mają panujące warunki atmosferyczne. Istotną rolę w pracy naszego organizmu odgrywa także dieta. To co jemy, wpływa na naszą odporność, może ją wzmacniać i tym samym pogłębić ochronę przed chorobami. Co takiego powinno zagościć na naszych talerzach? Co jeść, by być zdrowym?

Cebula i czosnek

Choć ich zapach trudno usunąć chociażby z dłoni, tych produktów nie może zabraknąć w zdrowej diecie. Cebula i czosnek, bo o nich właśnie mowa, to naturalne antybiotyki,które doskonale wzmacniają odporność. Dzięki licznym witaminom i minerałom zabiją bakterie. Leczą ból gardła i kaszel, więc warto je jeść szczególnie zimą i jesienią. Nie be powodu nasze babcie stosowały syrop z cebuli, który my także możemy przygotować i podać swoim dzieciom.

Ryby

Polacy jedzą zdecydowanie za mało ryb, które są bogate w składniki odżywcze. Zawierają kwasy tłuszczowe omega-3 oraz witaminę D, która wspiera układ immunologiczny. Jedzenie ryby korzystnie oddziałuje na pracę serca i całego układu krążenia. Pozostaje więc jeść ryby częściej, niż tylko raz w tygodniu w piątek, co jest praktykowane w wielu polskich domach.

Kiszone produkty

kiszonkiKapusta kiszona czy ogórki to przetwory, które charakteryzuje smak i zapach. Kapustę dodajemy do bigosu czy przygotowujemy z niej tradycyjną surówkę do obiadu. Ogórki także goszczą na naszych stołach. Kiszonki wzmacniają odporność, więc warto włączyć je do diety. Kwas mlekowy, który dostarczają nam kiszone produkty, pomaga w rozwoju dobroczynnych bakterii jelitowych. Jesienią kapusty kiszonej i ogórków nie może zabraknąć w zdrowym menu.

Miód

Złoty nektar jest uwielbiany nie tylko przez Puchatka. Miód jest źródłem cennych minerałów, które wpływają na układ pokarmowy i naszą odporność. Możemy pić codziennie wodę z miodem lub stosować go jako przekąska, np. do pieczywa. Miód zdecydowanie warto mieć w kuchni, nie tylko jesienią czy zimą.

Katarzyna Antos