Restauratorzy mają obowiązek informować o potencjalnych alergenach

Teoretycznie to dobra wiadomość dla osób, które ze względu na uczulenie unikały spożywania posiłków w restauracjach.  Rozporządzenie unijne ma poprawić ich sytuację i zapewnić bezpieczeństwo. Do tej pory większość restauracji nie zamieszczała w menu informacji o potencjalnych alergenach, teraz sytuacja ulegnie zmianie. Tylko czy alergik będzie miał 100-procentową pewność, że jego posiłek nie zawiera substancji uczulających?

 

Czy rozporządzenie uchroni nas przed alergenami?

Wszystko zależy od tego, czy personel restauracji zostanie odpowiednio przeszkolony.  Jajko czy mleko znajdziemy w wielu produktach spożywczych, w tym w gotowych mieszankach przypraw coraz częściej wykorzystywanych przez szefów kuchni. Jeśli nie będą oni mieli świadomości, że każdy produkt, nawet przyprawę czy majonez, należy szczegółowo przeanalizować pod względem składu, rozporządzenie unijne nie spełni swojej roli.  Poza tym pojawia się pytanie, co zrobić w sytuacji, gdy  restauracja przygotowuje zupę, w której teoretycznie nie ma nabiału, ale została dodana przyprawa, które może zawierać śladowe ilości mleka? Teoretycznie każda taka potrawa powinna zostać oznaczona jako potencjalnie niebezpieczna dla alergika. Pojawia się jednak pytanie,  czy restauratorzy podejdą rzetelnie do swoich nowych obowiązków?

 Restauratorzy mają obowiązek informować o potencjalnych alergenach

Kary finansowe za brak informacji o alergenach

Z uczuleniem można walczyć, ograniczając kontakt z alergenem do minimum. Jeśli przestrzegamy zaleceń lekarza, możemy normalnie funkcjonować. Nowe rozporządzenie unijne powinno ułatwić życie alergikom. Przewiduje ono kary finansowe dla przedsiębiorców, którzy nie zamieszczą etykiety informującej o alergenach na produkcie lub nie  wspomną o ich obecności w menu.

Ile może zapłacić przedsiębiorca, który nie dostosuje się do nowych przepisów?  Nałożenie kary odbędzie się w ramach postępowania administracyjnego.  Minimalna wartość kary to 500 zł, maksymalna stanowi pięciokrotność tego, co mogło zostać sprzedane. Restauratorzy i sprzedawcy mają obowiązek informować konsumenta o potencjalnych alergenach od 13 grudnia.

 

Inga