MojeAlergie.pl - serwis dla alergików

Moje Alergie - serwis dla alergików

Menu
REKLAMA
Provag

Ocet – kiedy szkodzi, a kiedy pomaga?


Ocet - kiedy szkodzi, a kiedy pomaga?

Octy różnią się między sobą surowcami, z których są wytwarzane i procesem produkcji. Dlatego inne szkodzą osobom na diecie antyhistaminowej, a inne tym z nietolerancją pokarmową zbóż.

Podlegające procesom dojrzewania octy jabłkowe, balsamiczne czy z czerwonego wina podlegają długotrwałym procesom dojrzewania, stąd zawartość histaminy jest w nich spora (20 mg/l w jabłkowym i aż 500 ml/l w stołowym) lub bardzo duża (4000 ml/l w octach z czerwonego wina).

Bezpieczne w tym przypadku okazują się octy zbożowe, ale też ryżowe.
Nie tylko ocet w wersji podstawowej bywa szkodliwy – również jako składnik majonezów, musztard i innych sosów, ogórków czy grzybów konserwowych i gotowych sałatek. Ale warto poświęcić nieco czasu na znalezienie na sklepowych półkach ich odpowiedników bez octu lub z octem spirytusowym.

Ads code goes here

Niskokaloryczne to często niezdrowe

Do produkcji wielu artykułów spożywczych ze zmniejszoną zawartością tłuszczu typu light czy dietetycznych używa się dodatkowo składników chemicznych, bogatych w histaminę, które mogą zaostrzać alergię.

Także w restauracjach na ogół stosuje się ocet zawierający histaminę, dlatego lepiej unikać sosów vinegrette, marynat i dressingów.

Dla osób z alergiami pokarmowymi na gluten, jaja czy mleko octy są jednak bezpiecznym składnikiem diety, chyba, że cierpimy na alergię na ryż –

  • przy nietolerancji glutenu – poleca się ocet balsamiczny, winny i ryżowy
  • w alergii na jaja – ocet nie jest szkodliwy, a nawet jest substytutem jaj przy wypiekach (połączony z woda i proszkiem do pieczenia), jednak majonezy z octem należy zastąpić substytutami bezjajecznymi
  • w alergii na mleko – można stosować w dipach z humusem czy guacamole lub z tofu.

Pij roztwór octu – na zdrowie

Ocet - kiedy szkodzi, a kiedy pomaga?Ocet jabłkowy, szczególnie organiczny, to naturalna pomoc dla układu pokarmowego i wspomożenia procesów metabolicznych organizmu.

W zdrowej diecie, która ma zapobiec rozwojowi alergii pokarmowych zaleca się wypijanie na 15 min. przed posiłkiem szklanki wody z dodatkiem 2 łyżeczek organicznego octu.

Czym różni się od tego ze sklepu?

Organiczny zawiera fruktozę i węglowodany złożone i jest bardzo bogaty w wit. C, natomiast produkowany chemicznie witaminy tej nie posiada, za to zawiera wiele niepożądanych składników (od od siarki po bromek metylu).
(NM)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap!

Emolienty – czego o nich nie wiecie?

Zamknij