MojeAlergie.pl - serwis dla alergików

Moje Alergie - serwis dla alergików

Menu

Nadmiar witamin może szkodzić


kwasy omega-3

22% Polaków zażywa suplementy diety, a 29% badanych przyjmowało je co najmniej przez 12 miesięcy. Jednak przedawkowanie witamin czy minerałów może być szkodliwe bardziej niż nam się wydaje.

Nie wszystkie witaminy przyjmowane w nadmiarze są z organizmu wydalane bez szkody dla naszego zdrowia – jak witamina C. Witaminy A, D czy K odłożone w tkankach po latach mogą wywołać choroby oczu lub skóry.

Jedz z głową

Dietetycy od dawna przekonują, że urozmaicona dieta, prawidłowo skomponowana w zupełności wystarcza do zaspokojenia zapotrzebowania organizmu w witaminy i minerały, bez konieczności dodatkowego zażywania suplementów.

Ads code goes here

Przy pierwszym zmęczeniu czy problemach z cerą nie trzeba od razu biec do apteki – a raczej wykonać badania, by dowiedzieć się, czego naprawdę potrzeba naszemu organizmowi.

Według najnowszych badań nasz organizm nie jest w stanie pozbyć się nadmiaru wszystkich przyjmowanych przez nas witamin i minerałów, np. witamin A, E, D i K. Ich nadmiar odkładany jest w tkankach i po latach może spowodować różnego rodzaju zaburzenia.

Pamiętajmy, że suplementy otrzymuje się syntetycznie i nie zastąpią tych pochodzenia naturalnego. Dlatego warto sięgać do herbat ziołowych (także z umiarem), z żeń-szeniem lub z guaraną.

Nadmiar witamin może szkodzić Co może być efektem nadmiaru witamin?

    • wit. A – ociężałość, osłabienie mięśni, odwapnienie kości, utrata apetytu, zmiany dermatologiczne jak owrzodzenia skóry czy wyłysienie, krwotoki, zaburzenia pracy serca, nerek i ośrodkowego układu nerwowego; możliwość powstania nowotworów (tzw. efekt karcynogenny) przy długotrwałym spożywaniu znacznie przekraczającym normę (która wynosi 1 mg/dobę); nawet niewielki nadmiar witaminy A jest szkodliwy dla dziecka rozwijającego się w łonie matki;
    • wit. E – zaburzenia czynności przewodu pokarmowego, uczucie zmęczenia i osłabienia; przedawkowanie tej witaminy zdarza się bardzo rzadko – normalnie 60% dawki dziennej wydalane jest wraz z kałem (witamina ta nie jest wchłaniana przy nadmiarze błonnika);

Strony: 1 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap!

Emolienty – czego o nich nie wiecie?

Zamknij