MojeAlergie.pl - serwis dla alergików

Moje Alergie - serwis dla alergików

Menu

Kiszonki na odporność


Kiszonki na odporność

Szczególnie kapusta kwaszona w okresie zimowym pomaga w utrzymaniu dobrego zdrowia, zdrowsza jest czerwona, naturalnie kiszona bez dodatku octu.

Od wieków w wielu krajach utrzymują się wierzenia, że spożywanie kiszonej kapusty – białej czy czerwonej – zapewnia długie życie. W okresie, gdy brakuje krajowych świeżych owoców i warzyw jest doskonałym źródłem wit. C.

Szczególnie w dzisiejszych czasach, gdy na co dzień jemy z roku na rok coraz więcej żywności z pestycydami, konserwantami, ale i genetycznie modyfikowanej (szczególnie kukurydza i soja oraz jako pasza dla zwierząt, których mięso spożywamy), pozbawionej bakterii glebowych (tych zdrowych) coraz bardziej cierpi na tym nasza flora jelitowa.

Ads code goes here

A to z kolei sprzyja gromadzeniu się w jelitach bakterii i toksyn, powodujących choroby różnego rodzaju np. alergiczne, a także obniżających naszą odporność.

Kapusta własnej produkcji

Samodzielnie można zadbać o zapewnienie równowagi flory jelitowej, chociażby wypróbowując poniższy przepis na kiszone warzywa.

Kiszonki na odporność

1 główka kapusty (najlepiej zdrowszej – czerwonej, bogatej w sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, witaminę E, K, B1, B2, B6, C, biotynę, kwas pantotenowy i nikotynowy); 4 duże marchewki; 1 cebula; 3 ząbki czosnku; 3 łyżki octu jabłkowego; 1 łyżka soli morskiej, woda przefiltrowana

Umyć kapustę i marchewki, odłożyć zewnętrzne liście z kapusty, resztę drobno posiekać, podobnie poszatkować marchew, cebulę i czosnek i umieścić je w dużej misce. Zalać wodą, dodać ocet i sól i ugnieść rękoma jak najmocniej.

Im mocniej – tym wcześniej rozpocznie się proces fermentacji. Całość obłożyć na górze całymi liśćmi z kapusty i obciąż np. ceramicznym czy szklanym ciężkim naczyniem. Po 4-5 dniach (w zależności od temperatury w pomieszczeniu) zdejmij górne liście i ukiszone warzywa przełóż do słoików – w lodówce można je przechowywać przez tydzień.

Co zyskuje kapusta po ukiszeniu?

Podczas fermentacji oprócz kwasu mlekowego, wspomagającego trawienie, powstaje kwas octowy, ponadto porcja 200 g kiszonej kapusty zawiera do 60 mg wit. C i sole mineralne, naturalne przeciwutleniacze jak karotenoidy i polifenole, bakteriobójcze i grzybobójcze fitoncydy oraz związki siarko-organiczne.
PF

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap!

Emolienty – czego o nich nie wiecie?

Zamknij