MojeAlergie.pl - serwis dla alergików

Moje Alergie - serwis dla alergików

Menu

Jak dobrać dietę przy nietolerancji histaminy?


Jak dobrać dietę przy nietolerancji histaminy?

Skoro już wiemy, które produkty zawierają histaminę i że właśnie ich powinniśmy unikać jakie kolejne decyzje powinniśmy podjąć? Warto zacząć od wyeliminowania z diety amin biogennych i innych uwalniaczy histaminy. Ale jak?

Dieta w przypadku dorosłych powinna być restrykcyjna przez 4 tygodnie – po tym okresie można wypróbować wybrany produkt z aminami biogennymi – jak cytrusy czy orzechy nerkowca albo pomidory – i zaobserwować reakcję organizmu.

Takiej próbie warto tez poddać piwa czy wina, jeśli może być podejrzenie to one nam szkodzą.

Ads code goes here

Po tej próbie konieczna jest 2-3-dniowa restrykcyjna dieta antyhistaminowa, co pozwoli zidentyfikować, co właściwie powoduje nietolerancję pokarmową i jakie produkty uznać za zakazane w diecie. Po czym można przetestować reakcję na kolejny składnik diety.

Może być też tak, że jedna sztuka np. owocu nie wywołuje u nas widocznych reakcji, ale zjedzenie dwóch owoców cytrusowych – już tak i spowodować pieczenie warg czy wysypkę na skórze.

Jak dobrać dietę przy nietolerancji histaminy?

Dieta dla dziecka

Metoda jest prosta, ale niekoniecznie w przypadku dzieci.

Tu trzeba być dobrym obserwatorem i stosować przez wiele tygodni ścisłą dietę antyhistaminową (odstawiając sery długo dojrzewające, produkty długo mrożone, wędzone, z puszki, szpinak, wędliny z krótkim terminem przydatności do spożycia oraz salami), z wykluczeniem z diety tzw. uwalniaczy histaminy (truskawek, cytrusów, pomidorów, owoców morza, ananasów, kiwi, orzechów i leków) i amin biogennych.

Kształtujący się organizm dziecka nie powinien walczyć z dostarczaną w dużych dawkach histaminą, by nie tracić energii i nie reagować gwałtownym zmęczeniem. Nadmiar histaminy wpływa na cały organizm i może doprowadzić do rozwoju chorób alergicznych takich jak astma lub do migren.

Warto mieć w domu wafle ryżowe, czipsy kukurydziane, a goszcząc poza domem częstować się produktami z długim okresem ważności. Testowanie produktów powinno mieć miejsce raz na tydzień!

Pizzy i czekoladzie mówimy nie

Należy unikać fast-foodów – pizzy na drożdżowym cieście i na dodatek z pomidorami, surową szynką, pieczarkami czy bakłażanem zwiększającymi ilość histaminy w pizzy. Ale niestety też ciast i tortów czekoladowych, bogatych w aminy biogenne z kakao.

Takie słodycze mogą z czasem powodować suchy kaszel lub uporczywe migrenowe bóle głowy. Od ciemnej czekolady lepsza jest biała, ale także w małych ilościach. Cukier nie zawiera histaminy, nawet barwiony (jak w M&M-sach).

Najlepiej przejść na dietę antyhistaminową całą rodziną, by dziecko nabrało odpowiednich nawyków żywieniowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap!

Emolienty – czego o nich nie wiecie?

Zamknij