MojeAlergie.pl - serwis dla alergików

Moje Alergie - serwis dla alergików

Menu

Aby oddychać lepiej, głębiej, zdrowiej


Aby oddychać lepiej, głębiej, zdrowiej

Pojemność życiowa płuc jest to maksymalna ilość powietrza wydychana przez człowieka, poprzedzona maksymalnym wdechem. Jej pomiaru dokonuje się metodą spirometryczną.

Im wyższa pojemność życiowa płuc – tym dla nas lepiej. Wpływa ona na zdolność naszego organizmu do różnych przewidywanych i nieprzewidywanych wysiłków, które występują w codziennym życiu, np. gdy zepsuje się winda i musimy wejść po schodach do mieszkania na 10 piętrze. Zwiększyć pojemność życiową płuc można poprzez systematyczne uprawianie aktywności fizycznej.

Uruchamia się wówczas klatka piersiowa, rozwijają się pęcherzyki płucne i mamy większą zdolność do poboru tlenu, jego przyswajaniu oraz wydalaniu dwutlenku węgla. Wielkość płuc zależy oczywiście od płci czy wieku.

Ads code goes here

Jaka aktywność jest najbardziej skuteczna?

Wysiłek fizyczny pobudza czynność układu oddechowego i krążeniowego. Nie każdy rodzaj aktywności fizycznej powoduje jednakowy przyrost pojemności życiowej płuc.

Prym w tej dziedzinie wiodą pływanie (wszak największe płuca mają właśnie wyczynowi pływacy), bieganie, jazda na rowerze, aerobic czyli aktywności o charakterze wytrzymałościowym. Stosowany trening musi być na tyle intensywny, by przyspieszyć oddychanie. Podczas takiego wysiłku wentylacja płuc wzrasta proporcjonalnie do jego intensywności – pod wpływem treningu, nawet niekoniecznie mocno intensywnego – może wzrosnąć o ponad 1 litr np. z 5 do 6 litrów, a nawet o 60%.

Aby oddychać lepiej, głębiej, zdrowiejTrening wytrzymałościowy powoduje wzrost maksymalnej wentylacji minutowej płuc. W spoczynku wentylacja wynosi ok. 7 litrów powietrza / min., a podczas maksymalnego wysiłku sięga 100 litrów/min.
U osób wytrenowanych poprawia się funkcjonowanie układu krążeniowo-oddechowego – objawem tego jest zmniejszenie liczby oddechów na minutę w spoczynku (przeciętnie wynosi 14-16) i podczas umiarkowanego wysiłku.

dr P. F. Nowak

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Nie przegap!

Emolienty – czego o nich nie wiecie?

Zamknij